بررسی دستگاه لیزر مو الکساندرایت: تاریخچه ،اصول، کاربردها و پیشرفت‌ها

مقایسه جامع لیزر دایود و الکساندرایت: مزایا، معایب و کاربردها در رفع موهای زائد
آگوست 7, 2024
مقایسه تفاوت‌های دستگاه‌های هایفو اولترا و دابلو در جوان‌سازی پوست
آگوست 8, 2024

دستگاه الکساندرایت یکی از روشهای موثر برای حذف موی زائد بدن و صورت می باشد که به دلیل نوع منبع لیزری که در آن استفاده شده نام گذاری شده است و طول موج آن در حدود 755 نانومتر میباشد . این دستگاه با استفاده از پالس های نوری قدرتمند و کوتاه تاثیر خوبی بر روی مو دارد و موها را حذف میکند یا به شدت کاهش میدهد.. پرتو لیزر داخل این دستگاه بر روی پوست تابیده شده و انرژی آن توسط موها جذب شده و باعث از بین رفتن فولیکولهای مو میشود و به مرور ریشه مو حذف خواهد شد. در این مقاله به بررسی تاریخچه، اصول عملکرد، کاربردها و مزایا و معایب آن می پردازیم.

 تاریخچه لیزر الکساندرایت:

اولین نوع دستگاه لیزر مو در دهه 1960میلادی ابداع شد که اثربخشی و سرعت کم و عوارض زیاد داشت. طی سالهای بعد پژوهش ها و توسعه فناوری در زمینه لیزر الکساندرایت ادامه داشت اما  تجاری سازی لیزر های الکساندرایت در سال 1995 اتفاق افتاد و به عنوان روشی موثر برای حذف موهای زائد و مشکلات پوستی، پس از تحقیقات در زمینه کاربرد لیزر در پزشکی و زیبایی، به بازار عرضه شد .

 

اصول عملکرد:

دستگاه لیزر الکساندرایت در گروه لیزرهای حالت جامد قرار می گیرد و اجزای اصلی سورس لیزر در دستگاه الکساندرایت و سایر لیزرهای حالت جامد عبارتند از: ماده فعال ( راد ) که ماده ایست که اتم های آن تحریک شده و به تابش اشعه منجر میشود،  پمپ یا منبع تحریک  که وظیفه تحریک راد را دارد و در بسیاری از لیزرهای الکس از نوع فلش لامپ میباشد. کاواک لیزر که محفظه ای شامل آینه ها و قسمت های اپتیکی جهت انتقال اشعه میباشد.

مکانیسم لیزر مو الکساندارایت شبیه بسیاری از لیزر های موهای زائد دیگر selective photothermolysis  میباشد به این ترتیب که با ارسال پالس‌های لیزری با طول موج خاص که جذب قسمت های با ملانین بیشتر یعنی پیگمانت های مو شده  و با تبدیل انرژی به گرما، فولیکول‌های مویی را تخریب کرده و موهای زائد را به طور موثر حذف می‌کند و یا کاهش میدهد اما بر روی پوست اطراف کمترین اثر را دارد.

کاربردهای الکساندرایت:

دستگاه لیزر الکساندرایت در پزشکی کاربرهای مختلفی از جمله درمان لکهای پوستی . درمان ضایعات عروقی پوست و مهمتر از همه برای حذف موهای زائد را دارا می باشد

مزایای الکساندرایت:

تاثیر خوب: لیزر الکساندرایت برای حذف موهای زائد به خصوص در پوست های روشن بسیار موثر است. این روش به دلیل تمرکز بالای انرژی لیزر بر روی ریشه موها، باعث تضعیف و  از بین رفتن آنها میشود

سرعت بالا : حذف موهای زائد با لیزر الکساندرایت به صورت سریع و با سرعت بالا انجام می‌شود.

قابلیت تنظیم قدرت و شدت لیزر با توجه به نوع مو و پوست

احساس درد کمتر: با توجه به قابلیت خنک‌کنندگی دستگاه لیزر الکساندرایت، احساس درد در طول عمل حذف مو کاهش می‌یابد.

کاربری گسترده : روش لیزر الکساندرایت برای حذف موهای زائد در بسیاری از مناطق بدن قابل استفاده است، از جمله صورت، گردن، دستها، پاها، سینه، پشت و …

معایب:

تاثیر کمتر و احتمال وجود عارضه در تیپ های پوستی تیره

سوختگی سطحی و التهاب پوست به دلیل خطای اپراتور

قیمت بالای دستگاه ، هزینه قطعات و نگهداری

در حال حاضر چندین مدل و برند دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت در کشور موجود است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و با توان ، سرعت و نوع کولینگ  مختلف عرضه میشوند.

دستگاه لیزر الکس دایود آیسر پلاس یکی از موثرترین دستگاههای لیزر برای حذف موهای زائد می باشد. دستگاه آیسرپلاس با نام تجاری انیگما مد در شرکت آروین طب آریا تولید می شود که این دستگاه به طور همزمان ترکیبی از سه طول موج  755nm ، 808nm و 1064nm را در بر دارد . وجود این سه طول موج باعث می شود اثربخشی به طور چشم گیری افزایش یابد . همچنین وجود این سه طول موج باعث می شود انواع مو از نظر رنگ و ضخامت و بیشتر تایپ های پوستی از روشن تا تیره با اثربخشی بالا مورد درمان قرار گیرند

ویژگی های خاص دستگاه الکس دایود آیسرپلاس انیگما مد عبارتند از :

  • پرقدرت ترین دستگاه الکس دایود سه طول موجود در بازار با حداکثر خروجی 160 ژول بر سانتی متر مربع .
  • سیستم اتوکالیبراسیون داخلی( تنظیم خودکار با شناخت هندپیس و طول موج ) .
  • کاهش وزن هندپیس روی دست اپراتور با طراحی ارگونومیک هندپیس و هولدر شیلنگ هندپیس :.
  • سیستم چیلر داخلی پرقدرت ( بدون نیاز به چیلر خارجی ) .
  • طراحی به صورت پلتفرم و امکان تغییر طول موج و اسپات سایز با تغییر هندپیس با تنظیم خودکار
  • به علت استفاده از سورس لیزر دایود سه طول موج هزینه دستگاه و نگهداری آن به مراتب پایین تر از دستگاههای الکساندرایت موجود در بازار می باشد.